IB Mission Statement
International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) / What is IBDP
to nowoczesny, dwuletni program nauczania (dwie ostatnie klasy czteroletniego liceum) dostosowywany do indywidualnych potrzeb ucznia przygotowujący do matury międzynarodowej oraz dalszej nauki na wyższych uczelniach. Skierowany jest do ambitnych, kreatywnych młodych ludzi, ma na celu kształtowanie umiejętność krytycznego myślenia, dostrzegania i rozumienia zróżnicowania świata i potrzeb ludzi, umożliwia rozwój indywidualnych zdolności, przy jednoczesnym poznawaniu dziedzin wiedzy niezbędnych każdemu wykształconemu człowiekowi. Pierwsi uczniowie rozpoczęli naukę w 12 szkołach IB w 1968 roku. Obecnie program matury międzynarodowej oferowany jest przez ponad 5000 szkół na świecie a dyplom IB honorowany jest przez uczelnie całego świata.
III Liceum Ogólnokształcąca wprowadziła program Matury Międzynarodowej (IBDP) w 1992 roku jako jedna z dwóch pierwszych autoryzowanych szkół w Polsce. Nasi uczniowie co roku osiągają znakowite wyniki, a absolwenci studiują na renomowanych uczelniach całego świata.
Jak wybieramy przedmioty w systemie IBDP? / Course requirements
W ramach programu IBDP uczeń wybiera 6 przedmiotów zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, predyspozycjami oraz wymaganiami rekrutacyjnymi uczelni/ kierunku studiów – 3 lub 4 na poziomie rozszerzonym (Higher Level) i 3 lub 2 na poziomie podstawowym (Standard Level).
Oferta szkoły obejmuje następujące przedmioty:
- Group 1: Studies in language and literature – język polski (język ojczysty
- Group 2: Language acquisition – język angielski, francuski, niemiecki
- Group 3: Individuals and societies – historia, geografia, filozofia
- Group 4: Sciences – biologia, chemia, fizyka
- Group 3/4: systemy środowiskowe i społeczeństwa
- Group 5: Mathematics – matematyka AA (Analysis and Approaches)
- Group 6: The arts – sztuki wizualne (lub dowolny przedmiot z grupy 2,3 lub 4)
Integralną częścią programu IBDP stanowią dodatkowe trzy elementy: Theory of Knowledge, Extended Essay oraz Creativity, Activity, Service. Realizując tę część program młodzież uczy się stawiać pytania dotyczące nauki oraz krytycznego myślenia, samodzielnie realizują pracę badawczą oraz angażują się w projekty społeczne.
- Theory of knowledge – interdyscyplinarny przedmiot obejmujący elementy historii nauki, historii idei i filozofii, pokazujący związki wszystkimi dziedzinami wiedzy i różne metody poznawcze; uczy zadawania pytań o rzetelność i trafność teorii i metod w nauce , doskonaląc umiejętność takie jak krytyczne i twórcze myślenie, intuicję i wyobraźnię, a także wrażliwość etyczną. Ocena wystawiana jest na podstawie wystawy oraz eseju.
- Extended essay – licząca 4000 słów praca badawcza z wybranej indywidualnie dziedziny umożliwiająca twórczą pracę nad interesującym ucznia tematem, przygotowująca go do pisania prac na studiach. W procesie pisania ucznia wspiera nauczyciel nadzorujący jego pracę. Ocena z Extended Essay’u wraz z oceną z TOK-u jest wliczana do ostatecznego wyniku matury.
- Creativity Activity Service – program rozwoju osobistego poprzez projekty rozwijające kreatywność, kondycję fizyczną, wrażliwość artystyczną i społeczną uczniów poprzez regularne angażowanie się w zajęcia twórcze, sportowe i pracę na rzecz innych ludzi i otoczenia. Podstawą zaliczenia jest prowadzenie raportów – dokumentacji związanej ze swoimi przedsięwzięciami.
Rekrutacja/Admissions
Sesja May 2026
Sesja May 2025
Wyniki
.
Regulaminy / Rules and policies
Kontakt
- ibcoord@lo3.gdynia.pl