28. maja w porannym wydaniu programu „Dzień dobry tu Gdańsk” ukazał się materiał o projektach realizowanych w naszej szkole w ramach działalności Pracowni Innowacji 3LAB. W felietonie telewizyjnym mogliśmy zobaczyć efekt pracy naszych uczniów, którzy przy pomocy nauczycieli i pracowników szkoły zaaranżowali wnęki przy holu szkolnym i salę lekcyjną nr 8. Do metamorfozy przestrzeni szkolnej zainspirowała młodych projektantów twórczość takich artystów jak: Vincent van Gogh, Piet Mondrian, Rene Magritte oraz ceramika cenionej projektantki i wykładowczyni ASP w Krakowie Kai Kusztry.
https://mega.nz/file/qax01BQJ#PZzC0G6FcBy1TH4uCSlO0_EAGMdXCRNBlHrQtTp7tvo
Kontynuacją tych kreatywnych działań jest rozpoczęta w okresie zdalnej nauki współpraca z Muzeum Miasta Gdyni i wspólna inicjatywa MIEJSCE NA PROJEKT. Krótki materiał filmowy został uzupełniony wywiadem z opiekunem medialnym grupy i dotyczył szerszej działalności koordynowanej przez p. Annę Rzepę – Pracowni 3 LAB, w której powstało już 30 różnorodnych projektów, m.in. naukowych, kosmicznych, biomedycznych, inżynierskich, społecznych i artystycznych.
Oprócz pokazanego w programie przedsięwzięcia ART+Studio w okresie pandemii i w czasie nauki zdalnej uczniowie III LO zaangażowali się bardzo aktywnie także w inne projekty realizowane w Pracowni Innowacji 3LAB, takie jak m.in.
3CLASS – blisko 100 wolontariuszy z naszej szkoły udzieliło ok. 5,5 tys. darmowych e-korepetycji oraz zajęć, podczas których dzielili się także swoimi pasjami i wspierali swoich młodszych podopiecznych, odciążali rodziców w procesie edukowania i nadrabiania zaległości szkolnych ich dzieci, ale także pomagali dorosłym podnosić kompetencje cyfrowe. Zaczątkiem tego projektu stało się stworzenie przez uczniów III LO platformy informatycznej do zarządzania wolontariatem edukacyjnym, za którą otrzymali I miejsce w hackathonie Hack the Crisis (nagrodę Kancelarii Premiera przeznaczono na wyprodukowanie przyłbic ochronnych). Projekt został rozpropagowany także w innych szkołach w Polsce, a także w Turcji, Grecji oraz pilotażowo we Francji i Belgii. Wolontariusze włączyli się także we wsparcie dzieci uchodźców z Czeczenii i z Fundacji Kobiety Wędrowne.
FUTURE – nowatorski projekt o charakterze naukowym i unikatowej metodologii. Uczestnicy koncentrują się na obszarach innowacji, dzielą się wiedzą dotyczącą nowych rozwiązań, technologii, ale też zagłębiają się w sprawy etyczne i społeczne. W ramach projektu odbyły się zdalne spotkania ze specjalnymi gośćmi, będącymi ekspertami w interesujących uczniów zagadnieniach, jak np. sztuczna inteligencja, geopolityka, konflikty przyszłości, manipulacje informacją, innowacje w biznesie. Uczniowie także sami wymieniają się wiedzą dotyczącą, np. ezoterycznych języków programowania, zastosowania energetyki fuzyjnej, czy niesamowitych umiejętności śluzowców.