Ładowanie

Performatywne czytanie „Dziadów” Adama Mickiewicza

W nocy z 24 na 25 listopada w auli III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni odbyło się performatywne czytanie cyklu Dziadów Adama Mickiewicza. Uczestniczki i uczestnicy odczytali dramat z podziałem na role, omawiając kolejne sceny w ramach maturalnych powtórek.

Marcel:

Nocne czytanie Dziadów okazało się, tak jak przewidywałem, perfekcyjnym posunięciem w przygotowaniach do matury. Uważam, że taki sposób wspólnego czytania i omawiania lektur pozwala lepiej przyswoić ich treść i zrozumieć najważniejsze aspekty poruszane w dziełach literackich. Dodatkowym atutem okazały się koleżeńska atmosfera i większa swoboda niż podczas standardowych lekcji” .

Ania:

„Piątkowe nocne czytanie Dziadów w szkole było niesamowitą okazją, aby jeszcze bardziej zagłębić się w treść tej lektury. Dzięki zaangażowaniu profesora Rawskiego i naszych klas nie tylko poznaliśmy lepiej ten dramat, ale również świetnie się bawiliśmy, wcielając się w postacie dramatu poprzez czytanie performatywne. Było to niewątpliwie bardzo ciekawe przeżycie, dzięki któremu czujemy się lepiej przygotowani do egzaminu maturalnego, a także poprzez które mogliśmy spędzić produktywny i przyjemny czas ze swoimi szkolnymi kolegami i koleżankami. Dzięki nocnemu czytaniu Dziadów w szkole udało mi się zrozumieć wątki w lekturze, które wcześniej pozostawały dla mnie zagadką, a także przypomnieć sobie treść tej lektury. Profesor Rawski wprowadził nas jednak nie tylko w świat Dziadów, ale również całego romantyzmu polskiego, dzięki czemu mogłam lepiej poznać tło historyczno-kulturowe tego dramatu i wczuć się w realia epoki. Była to zdecydowanie jedna z najbardziej wartościowych i ciekawych lekcji języka polskiego, w których miałam okazję uczestniczyć”.

Lena:

„Nocne czytanie Dziadów okazało się dla mnie idealnym rozwiązaniem powtórkowym. Nie dość, że ponownie przeczytałam lekturę, czyli dokładnie przypomniałam sobie jej treść, to przede wszystkim wysłuchałam na bieżąco dodawanych komentarzy naszego polonisty, które pogłębiały rozumienie dramatu. A to, co poza aspektem merytorycznym w całym przedsięwzięciu najlepsze, to fakt, że na nocowaniu nie zabrakło integracji, uśmiechu, herbaty i odkrywania przed sobą nawzajem własnych umiejętności czytania performatywnego”.

Karol Rawski – nauczyciel języka polskiego

„Pomysł tego spotkania nie jest pomysłem nowym. Pierwszy raz takie czytanie zorganizowałem nieco ponad rok temu z moją ówczesną klasą maturalną i myślę, że zarówno wtedy, jak i teraz wyszło naprawdę dobrze. Wydaje mi się, że dramaty nie są pisane po to, żeby czytać je samemu i to jeszcze po cichu, dopiero wtedy, kiedy wybrzmią na forum nabierają jakiejś mocy i stają się łatwiejsze w odbiorze. Bardzo się cieszę, że uczniowie chcieli wziąć w tym udział i jestem z nich dumny, że tak sumiennie się do tego przygotowali. Podziwiam też to, że dali radę! Niemal dziesięciogodzinne czytanie wraz z omówieniem – rzecz jasna z przerwami – to nie lada wyczyn! Z tego co mówili, okazało się, że 3.30 to optymalna godzina do czytania lektur, a jedna z osób nigdy nie spała tak dobrze, jak po Widzeniu Księdza Piotra. Myślę, że nie tylko udało nam się sporo powtórzyć, ale też dobrze bawić”.

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)
Skip to content