Ładowanie

„Należy sprzeciwiać się transhumanizmowi”

Dnia 10 lutego br. odbyła się debata pokazowa dla uczniów klas 6 i 7 szkoły podstawowej nr 20 w Gdyni, dotycząca tezy “Należy sprzeciwiać się transhumanizmowi”.

Transhumanizm, to ruch zakładający celową ingerencję w ciało ludzkie za pomocą wielorakich technologii. W dobie ciągłych badań nad granicami człowieczeństwa oraz wielu innowacji medycznych i technologicznych, ważnym jest, aby być świadomym otaczających nas zmian. Całe wydarzenie miało również na celu przybliżenie uczniom szkoły podstawowej formułę debaty oksfordzkiej i potencjalnie zaszczepienie w nich zamiłowania do retoryki. Stąd przed debatą usłyszeć można było krótkie wprowadzenie historyczno-merytoryczne do tematu.

Strona propozycji wyśmienicie opisała ryzyka wiążące się z ruchem transhumanizmu, takie jak: monopol firm, zanik indywidualności, bioterroryzm, czy szanse na nadużycia w postaci neokolonializmu. Poza tym, ukazali wiele aspektów ekonomicznych oraz etyczno-moralnych całego problemu, spotykając się przy tym z aprobatą ze strony młodej widowni. Opozycja przytoczyła wachlarz zalet związanych z transhumanizmem, takich jak chociażby ułatwienie lub nawet ratowanie życia ludzi chorych.  Zwrócili również naszą uwagę na naturalną kolej rzeczy, jaką jest rozwój człowieka oraz fakt, że jedyną stałą w historii jest zmiana.

Sama debata była bardzo żywa, ponieważ w trakcie każdej mowy pojawiło się przynajmniej jedno pytanie oraz kilkakrotnie zastosowane zostały wypowiedzi w formule “ad vocem”. Obydwie drużyny solidnie przygotowały się do debaty, dzięki czemu po zakończeniu ostatniej mowy pojawiły się liczne pytania ze strony publiczności.

Moment ten cieszył się dużym zaangażowaniem ze strony odbiorców, którzy wydali się wyraźnie zainteresowani tematem. Mogli w luźniejszej atmosferze dowiedzieć się więcej na temat transhumanizmu. Przed ogłoszeniem finalnego werdyktu nasi goście mieli szansę sami wybrać bardziej przekonującą dla nich stronę, a następnie wysłuchać oceny całej debaty i poszczególnych mów ze stron ekspertek. Pod koniec odbyły się nominacje na najlepszego mówcę debaty, które wskazały na pozytywne relacje, świetną współpracę oraz atmosferę zdrowej rywalizacji, ponieważ każdy z mówców został wytypowany.

Poza główną częścią wydarzenia uczniowie szkoły podstawowej mieli również szanse obejrzeć budynek naszej szkoły oraz zadać tkwiące w ich głowach pytania dotyczące “Gdyńskiej Trójki”, aby całe wydarzenie na długo zapadło im w pamięci.
Po stronie Propozycji wystąpili: Jan Cimiengo(1B) jako mówca pierwszy, Piotr Spychała(1H) jako mówca drugi, Leon Niemc(1E) jako mówca trzeci oraz Jan Jamroz(1H) jako mówca czwarty.
Po stronie Opozycji stanęli: Tymon Pietrucha(1H) jako mówca pierwszy, Tomasz Kabath(1Z) jako mówca drugi, Mateusz Wijatkowski(1Z) jako mówca trzeci oraz Wiktor Słomczewski(1H) jako mówca czwarty.
Częścią organizacyjną debaty zajęli się w roli Marszałka: Wojciech Starego(1H) oraz w roli Sekretarz: Małgorzata Kropiewicka(1H). W rolę Ekspertek wcieliły się: Apolonia Green(2H), Marianna Skowronek(3IB) oraz Zofia Lubańska(3IB).
Nad całym przedsięwzięciem czuwała Pani dr Maria Łojek-Kurzętkowska.
Autorka relacji: Gabriela Szymańska

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)
Skip to content