Zwycięstwo naszych uczniów w pierwszej debacie oksfordzkiej transmitowanej przez Radio Gdańsk
Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie zorganizowało 11 grudnia br debatę oksfordzką w siedzibie Radia Gdańsk. Była to pierwsza debata oksfordzka w historii Polskiego Radia. To wyjątkowe wydarzenie było transmitowane również na platformie YouTube. III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni reprezentowała drużyna w składzie Maksymilian Dobrowolski, Alex Petit, Marianna Skowronek i Lena Maria Czerwińska, a nasz absolwent, tutor – Nikodem Geraszek, jeden z najbardziej znanych debatantów Trójmiejskiej Ligi Debat, wspierał drużynę w przygotowaniach do tak ważnej publicznej dyskusji.
„W dobie zmian klimatu i renaturyzacja, i regulacja rzek są potrzebne” Przedstawiciele naszej szkoły zwyciężyli, prezentując argumenty przeciwko tej tezie. Debata oksfordzka była prowadzona w bardzo formalnym stylu, moderowana przez marszałka, a eksperci, którzy wybierali zwycięską drużynę, oceniali jej przebieg pod względem merytorycznym. Debaty oksfordzkie to wystąpienia czterech mówców z każdej drużyny, po stronie propozycji (obrona tezy) wystąpili uczniowie XIV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Strona opozycji (obalenie tezy) przypadła naszym uczniom. Pierwsi mówcy drużyn przedstawiają tezę, wyjaśniają kluczowe terminy i nakreślają ramy debaty. Drudzy prezentują główne twierdzenia i wskazuje argumenty dla stron debaty (propozycja/opozycja) oraz przykłady rozwiązań problemu danej tezy. Kolejni mówcy skupiają się na podważaniu twierdzeń przeciwników i zbiciu ich argumentacji. Mówcy z czwartej pozycji podsumowują stanowisko swojej strony debaty, podkreślają słabości i niedociągnięcia drużyny przeciwnej i umacniają przekaz własnej argumentacji. Formalna struktura debaty oksfordzkiej rozwija umiejętności retoryki i dialektyki. Rozwija umiejętności językowe, wymaga skupienia i ciągłego poszerzania wiedzy z wielu dziedzin nauki, kultury, zagadnień społeczno-polityczno-gospodarczych i problemów współczesnego świata.
Przygotowania do publicznej debaty wymagały poszerzenia wiedzy z zakresu problemów hydrologicznych, z którymi boryka się nie tylko Polska czy Europa. Nasza drużyna spędzała wiele godzin na spotkaniach online, gdzie pracowali nad koncepcją argumentacji, opracowywaniem wystąpień i budowaniem narracji pod kątem opozycji do tezy. Pomocą drużynie służyli również uczniowie z Koło Debat Oksfordzkich w naszym liceum pod “czujnym okiem” dr Anny Czernihowskiej-Tymoszyk. Wspólne spotkania były nie tylko okazją do doskonalenia swoich umiejętności, ale także miejscem konstruktywnej wymiany pomysłów i wzajemnego wsparcia. Stały się elementem życia towarzyskiego.
Drużyna Trójki przedstawiła wiele problemów dotyczących regulacji i renaturyzacji rzek podczas debaty. W swoich wypowiedziach podkreślali koszty społeczne i ekonomiczne tych procesów, które mogą skutkować konfliktami interesów, utratą terenów inwestycyjnych i wzrostem ryzyka powodzi. Zwrócili uwagę na fakt, że w obecnych warunkach klimatycznych renaturyzacja rzek nie zawsze przynosi oczekiwanych rezultatów, a ingerencja w ekosystem może przynieść więcej szkód niż korzyści. W zamian zaproponowali bardziej zrównoważone metody, takie jak zalesianie, przywracanie mokradeł i modernizacja istniejącej infrastruktury wodnej itp.
Debata była nie tylko okazją do wymiany argumentów, ale także możliwością zwiększenia świadomości społecznej na temat problemów hydrologicznych i ochrony środowiska. Dzięki udziałowi w tym wydarzeniu drużyna naszego liceum nie tylko zaprezentowała umiejętności debatanckie i przygotowanie merytoryczne, ale również pokazała, że młodzież potrafi angażować się w ważne tematy dotyczące współczesnego świata. Nasze zwycięstwo, to dowód, że edukacja poprzez debaty, może mieć realny wpływ na rozwój społecznej świadomości narastających problemów. Może inspirować do podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety oraz rozpowszechniać umiejętności kulturalnej, merytorycznej debaty publicznej. Czego byliśmy świadkami słuchając audycji Radia Gdańsk.
Autorka: Kinga Nowak
Gratulacje od Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku