KONKURS PRAC UCZNIOWSKICH Z MATEMATYKI IM. PAWŁA DOMAŃSKIEGO
„Konkurs Uczniowskich Prac z Matematyki-KUPzM to zawody elitarne. Zwyciężyć w nim można jedynie wtedy, gdy przedstawi się samodzielne matematyczne dokonanie. Nic dziwnego, że jego laureaci są potem (po ćwierćwieczu to już wiadomo na pewno) wybitnymi matematykami. Tak się nawet zdarzyło, że w 2003 roku opiekunką zdobywczyni złotego medalu była laureatka jednego z pierwszych Konkursów – dziś już profesor jednego z czołowych uniwersytetów.”
Finał 44. KUPzM odbył się w 24 września 2022 roku w Łodzi, podczas 8. Kongresu Młodych Matematyków Polskich. Po wysłuchaniu prezentacji finalistów, jury Konkursu postanowiło, że srebrny medal i nagrodę w wysokości 1100 złotych otrzyma
Jakub Pawlak, uczeń III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni za pracę „O pewnym przekształceniu geometrycznym” napisaną pod opieką Małgorzaty Ilewicz.
Praca Kuby została zarekomendowana do organizowanego przez Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci konkursu „Odkrycia”, który stanowi eliminacje ogólnopolskie do międzynarodowego Konkursu Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej – EUCYS. Opiekunem merytorycznym ucznia jest prof. Jacek Gulgowski.
Jakub Pawlak jest kolejnym wywodzącym się z gdyńskiej Trójki uzdolnionym matematykiem, który zdobył medal w organizowanym od ponad 40. lat ogólnopolskim Konkursie Uczniowskich Prac z Matematyki, bowiem tylko w ostatnich 5. latach łącznie aż czterech młodych matematyków z III LO w Gdyni zdobyło medale tego prestiżowego konkursu. Oprócz Kuby byli to zdobywcy brązowych medali:
w 2020 roku – Gabriel Kiciński (opiekun: Andrzej Czarnecki, tytuł pracy „O nierówności jednorodnej z permutacjami i jej Shapiro-podobnym analogu„),
w 2019 roku – Mateusz Scharmach (opiekun Grzegorz Graff, „Dwuwymiarowe ciągi Dolda„),
w 2018 roku – Paweł Sawicki, (opiekun Wojciech Tomalczyk, „Hexapawn wydłużony„).
„Organizowany przez Polskie Towarzystwo Matematyczne i redakcję pisma Delta Konkurs Uczniowskich Prac z Matematyki jest dla młodych ludzi: ciekawych i zainteresowanych, doznających zachwytu lub zadziwienia, gotowych poświęcić czas i myśli na zbliżenie się do obiektu owego zachwytu, zadziwienia czy ciekawości. Wbrew pozorom, w matematyce jest mnóstwo miejsca na oryginalne obserwacje, nowe pytania czy nowe odkrycia – niekoniecznie na miarę Wielkiego Twierdzenia Fermata, ale wystarczające, by dostarczyć autorowi intelektualnej satysfakcji. Od pierwszej edycji Konkursu w 1978 roku doznało jej paruset młodych ludzi, z których znacząca część została przy matematyce także w życiu zawodowym. Praca nadesłana na Konkurs bywała dla większości uczestników pierwszą próbą zmierzenia się z pracą badawczą, pierwszą próbą zapisania jej efektów. Niekiedy były to próby bardzo udane; bywało, że finaliści Konkursu Uczniowskich Prac z Matematyki trafiali do Konkursu Młodych Naukowców Unii Europejskiej (EUCYS), odnosząc w nim niemałe sukcesy, włącznie z I nagrodami dla Michała Marcinkowskiego w 2006 roku za pracę o geometrycznych przekształceniach wiążących proste Eulera i Nagela (złoty medal w KUPzM w 2005) oraz dla Magdy Bojarskiej w 2008 roku za pracę o cyklach Hamiltona w uogólnionych grafach Halina (srebrny medal w KUPzM w 2007 roku).
Spośród nadesłanych do redakcji Delty prac wybierane są najlepsze, uznane za warte prezentacji w finale, gdzie są oceniane przez jury złożone z zawodowych matematyków, najczęściej zajmujących się także popularyzacją matematyki. Jury może przyznać medale złote, srebrne i brązowe; wiążą się z nimi nagrody pieniężne. Już dziewięć razy jury miało satysfakcję przyznania dwóch medali złotych, choć zdarzało się, że złotego medalu nie przyznawano wcale.
W dotychczasowych edycjach Konkursu przewijała się bardzo różnorodna tematyka, zahaczająca o niemal wszystkie dziedziny matematyki: geometrię, algebrę, analizę matematyczną, rachunek prawdopodobieństwa, teorię grafów, logikę, teorię mnogości i jeszcze kilka innych. Nie narzuca tu żadnych ograniczeń ani regulamin, ani jury, albowiem na każdy temat można napisać ciekawą pracę. Temat może być efektem sugestii nauczyciela matematyki, można też takie sugestie odczytać w licznych artykułach Delty, można wreszcie wybrać temat wynikający z własnych zainteresowań. Warto spróbować!”
źródło: https://www.deltami.edu.pl/delta/redakcja/konkurs_prac_uczniowskich/
Gratulujemy uczniowi oraz jego opiekunom !
Wiesław Kosakowski