Loading

„Pomorska Akademia Kompetencji Społecznych” – udział klasy 2H w unijnym projekcie

Przez blisko dwa lata nauki w 3 Liceum Ogólnokształcącym klasa 2h brała udział w projekcie unijnym „Pomorska Akademia Kompetencji Społecznych” zorganizowanym przez Fundację Towarzystwo Wiedzy Powszechnej. Projekt został zrealizowany pod patronatem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jego głównym celem było rozwinięcie kompetencji społecznych młodzieży: umiejętności współpracy, autoprezentacji, nabycie samowiedzy na temat mocnych stron i zainteresowań przydatnych na dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej.

Cała klasa uczestniczyła w szkoleniach i warsztatach na temat planowania działań projektowych (warsztaty prowadzone przez panią prof. Sylwię Mrozowską, UG), autoprezentacji i promocji własnych inicjatyw (m.in. warsztaty w radiu MORS, UG). Spędzili także twórczy i owocny czas na zajęciach podczas „Zielonej Szkoły” w Borzechowie. Najważniejszym elementem działań projektowych były inicjatywy podejmowane w ramach czterech zespołów realizujących autorskie pomysły.

Grupa zajmująca się działaniami charytatywnymi przyczyniła się do powołania Szkolnego Koła Wolontariatu. W ramach działalności koła wspomagali młodzież z Domu Dziecka, uczestniczyli w warsztatach dla dzieci z Ukrainy, współorganizowali wyjście do stadniny koni. Oprócz tego, grupa prowadziła działalność ekologiczną. Młodzież zakupiła pojemnik na plastikowe nakrętki, zorganizowała akcję „sprzątania świata” i nawiązała współpracę z Fundacją Janusza Korczaka. Liderkami projektu były Anna Michalak i Paulina Michalska. We wszystkich działaniach projektowych wspierali je pozostali członkowie grupy, czyli Piotr Kąkol, Marek Kokoszczyński, Łukasz Sienkiewicz i Mateusz Żak. Jak przyznają członkowie grupy: „Dzięki naszemu projektowi uzyskaliśmy możliwość pomagania innym, a także zrozumienia problemów dotyczących naszego środowiska oraz naszej planety. Wierzymy, że nasze działania choć trochę mogły pomóc w zwalczaniu tych problemu. Projekt pozwolił nam również się zintegrować i umocnić nasze relacje”.

Druga grupa – „Usłyszeć Niesłyszących” – nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową nr 53. Uczennice zorganizowały dwie tury warsztatów plastycznych dla dzieci niesłyszących, przeprowadziły kampanię informacyjną mającą na celu upowszechnianie zasad savoir vivre wobec osób niesłyszących, brały udział w warsztatach podstaw języka migowego (prowadzonych przez panią mgr Małgorzatę Onasch-Ptaszyńską, dyrektor szkoły nr 53),
a także włączyły się do inicjatywy „Różowej Skrzyneczki” mającej na celu zwiększenie dostępności środków higieny osobistej w szkołach. Grupa projektowa „Usłyszeć Niesłyszących” zdobyła III miejsca podczas gali konkursowej projektu. Liderką zespołu była Anna Bernat. Członkiniami grupy były Nadia Gazecka, Zofia Gembczyk, Julia Hinz, Paula Jarocka i Kaszmir Schoenhals-Figura.

Trzecia grupa zdecydowała się na podjęcie inicjatywy łączącej pasję artystyczną z potrzebą pomocy innym. Wzięli udział w plenerze fotograficznym prowadzonym przez artystę grafika – pana Jerzego Wołodźkę (Akademia Sztuk Pięknych). W efekcie przygotowali kolekcję własnych zdjęć analogowych prezentujących przestrzeń trójmiejskich dworców. Jak zauważyła Karolina – jedna z uczestniczek projektu – dworzec jest miejscem spotkania, komunikacji, miejscem będącym w ciągłym ruchu. Dla kontrastu, fotografia analogowa usiłuje uchwycić chwilę, zatrzymać cenny czas. Grupa przygotowała pocztówki z własnymi zdjęciami oraz wystawę fotograficzną w przestrzeni szkoły. Dochód ze sprzedaży pocztówek przekazany został na wsparcie uchodźców i uchodźczyń z Ukrainy. Liderami grupy projektowej byli Igor Pawletko i Karolina Pelc. Pozostali członkowie zespołu to Natalia Magnowska, Anika Pawłowska, Maksym Popławski i Oliver Sołtysek.

Czwarta grupa projektowa postawiła sobie za cel zdobycie wiedzy na temat kultury słowa i debaty publicznej. Wzięli udział w warsztatach z zakresu debat oksfordzkich prowadzonych przez magister prawa i koordynatorkę Koła Debat Ars Bene Dicendi na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego panią Kamilę Niemczyk. Zwieńczeniem działań grupy projektowej był wyjazd do Warszawy, podczas którego członkowie zespołu mieli okazję obserwować pracę Sejmu RP, wziąć udział w spotkaniu z posłem na Sejm RP, Michałem Urbaniakiem, a także odwiedzić Muzeum Polin. Liderem grupy projektowej był Nikodem Geraszek. W skład zespołu wchodzi także: Kinga Ciemińska, Jakub Green, Stanisław Kozak i Juliusz Małecki.

Zwieńczeniem działań projektowych był udział młodzieży w Gali Konkursowej, która odbyła się 2 czerwca br. na Uniwersytecie Gdańskim. Grupy zaprezentowały efekty swoich działań przed pozostałymi uczestniczkami i uczestnikami projektu oraz jury konkursowym. Serdecznie gratulujemy grupie „Usłyszeć Niesłyszących” zajęcia III miejsca w konkursie. Wszystkim uczestnikom i uczestniczkom gratulujemy wspaniałych pomysłów, pasji do działania i pomagania potrzebującym.

Z tego miejsca kierujemy swoje podziękowania do wszystkich osób, które wspierały nasze działania projektowe. Grupa wolontariacka kieruje szczególne podziękowania do Pań: Doroty Dźwig, Joanny Śmierzchalskiej, Katarzyny Łończuk i Anny Rzepy, a także Rady Rodziców i ekipy 3LABu, zaś grupa ,,Usłyszeć Niesłyszących” do Pani Dyrektor Małgorzaty Onasch-Ptaszyńskiej oraz Pana Tomasza Olendera, tłumacza i nauczyciela języka migowego.

Serdecznie dziękujemy i zachęcamy do obejrzenia relacji zdjęciowej
Iwona Łapińska i Maria Łojek-Kurzętkowska, koordynatorki projektu

At vero eos et accusamus et iusto odio digni goikussimos ducimus qui to bonfo blanditiis praese. Ntium voluum deleniti atque.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)
Skip to content